Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πρωτοβουλίες Πολιτών για τα Δικαιώματα των Παιδιών

 



Η υπεράσπιση των Δικαιωμάτων των Παιδιών και της εφαρμογής της σχετικής Σύμβασης έχει ,κυρίως, "ανατεθεί" στους θεσμικούς φορείς της πολιτείας ή στις οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών (ΜΚΟ, Σωματεία κλπ).

Τις περισσότερες φορές αυτό που απαιτείται είναι δράσεις Συνηγορίας ώστε το κράτος να θεσπίσει και να υλοποιήσει σχέδια δράσεις που θα στηρίξουν έμπρακτα τα παιδιά και τα δικαιώματα τους. Οι διάφορες οργανώσεις της ΚτΠ ,συνήθως ,περιορίζονται στην υπεράσπιση του βασικού σκοπού για τον οποίο έχουν ιδρυθεί. Όσες εξ αυτών πχ ασχολούνται με την φροντίδα παιδιών προσπαθούν για την "ευνοϊκότερη" θέσπιση κανόνων προς όφελος των παιδιών που φιλοξενούν. Στην πλειοψηφία τους αυτό που ονομάζουμε Συνηγορία για τα ΔτΠ ως οργανωμένη προσπάθεια δεν υπάρχει παρά σε έναν μικρό αριθμό οργανώσεων. 

Η υπεράσπιση των ΔτΠ αφορά το σύνολο των παιδιών και δεν πρέπει να περιορίζεται σε συγκεκριμένο πληθυσμό ευάλωτων ανηλίκων. Είναι κατανοητό ότι αυτό δεν ε'ίναι εύκολο, ιδιαίτερα με Οργανώσεις που η κύρια ευθύνη τους είναι η αντιμετώπιση συγκεκριμένων προβλημάτων. Κατά την γνώμη μου αυτό που θα έπρεπε να λειτουργεί στο πλαίσιο της ΚτΠ είναι ένα Παρατηρητήριο ώστε να υπάρχει μια διαρκής και οργανωμένη εποπτεία της εφαρμογής της ΣΔΤΠ στην χώρα μας συνολικά.

Κοινωνία των Πολιτών ,όμως, δεν είναι μόνο οι ΜΚΟ ,είναι και οι πολίτες τους οποίους αφορά άμεσα το θέμα αυτό είτε είναι γονείς είτε επαγγελματίες που ασχολούνται με ανηλίκους. Αυτοί δέχονται και τις επιπτώσεις της κακής εφαρμογής αφού τα παιδιά ή οι ωφελούμενοι τους υφίστανται τα αποτελέσματα της. 

Ένα άτυπος θεσμός, λοιπόν, που θα μπορούσε να έχει αποτέλεσμα είναι οι Πρωτοβουλίες Πολιτών ,με μέλη γονείς, επαγγελματίες και υποστηριζόμενοι από ειδικούς της παιδικής προστασίας, οι οποίες με στοχευμένες δράσεις και παρεμβάσεις θα προσπαθούν να υποστηρίξουν τα δικαιώματα των παιδιών προς όφελος τους .

Για την επιτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος απαιτείται:

  • Αποκλειστικός στόχος η υποστήριξη των Δικαιωμάτων των Παιδιών μέσω της εφαρμογής της Σύμβασης
  • Συνειδητοποιημένοι πολίτες που γνωρίζουν καλά τις σημαίνει η ΣΔΤΠ και σε τι αποσκοπεί. Συμμετοχή των ίδιων των παιδιών στις αποφάσεις που τους αφορούν
  • Συνεργασία με θεσμικούς φορείς και Οργανώσεις με σκοπό την αλληλοβοήθεια στην επίτευξη του σκοπού
  • Ενημερωμένοι, μέσω δράσεων, για το τι  υπάρχει και τι χρειάζεται να γίνει για την επιτυχία του σκοπού τους
  • Συμμετοχή ειδικών οι οποίοι ,όντας και οι ίδιοι πολίτες, θα βοηθήσουν με τις ειδικές γνώσεις τους για την επιτυχία των παρεμβάσεων που θα αποφασίζονται
Προφανώς μια άτυπη Πρωτοβουλία Πολιτών απαιτεί κανόνες και δημοκρατικά συμφωνημένους στόχους και μπορεί να έχει έναν συμπληρωματικό ρόλο στην οργανωμένη πολιτεία και τους θεσμούς αλλά, παράλληλα, μπορεί να είναι και μια ουσιαστική παρέμβαση από τον πληθυσμό που δέχεται άμεσα τις επιπτώσεις των παραβάσεων   της ΣΔΤΠ στην καθημερινότητα του.

Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη έγγράψει  Πρωτοβουλία Ευρωπαίων Πολιτών με τίτλο «Europe CARES - Inclusive Quality Education for Children with Disabilities» η οποία έχει ως σκοπό «το δικαίωμα στη συνεκπαίδευση παιδιών και ενηλίκων με αναπηρίες εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης» ,δεχόμενη έτσι τον σημαντικό ρόλο που μπορεί να παίξουν οι πολίτες στην προσπάθεια υποστήριξης των ΔτΠ (βλ. https://www.eumonitor.eu/9353000/1/j9vvik7m1c3gyxp/vkwdhdqu7fty?ctx=vg9pjpilytz0&start_tab0=20 ) 


  


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

θα θεσμοθετηθεί ο "Οδηγός Επαγγελματιών για την Αναδοχή" ; - Εισήγηση στο 1ο Διεθνές Συνέδριο "Βία κατά των Ανηλίκων"

  Όλοι γνωρίζουμε το πόσο σημαντικός θεσμός   είναι η Αναδοχή   για την οικογενειακή αποκατάσταση ,άρα και την Αποϊδρυματοποίηση , των παιδιών που προέρχονται από ευάλωτες οικογένειες και για τα οποία αποφασίζεται η απομάκρυνση τους από την βιολογική οικογένεια. Γνωρίζουμε ,επίσης ,ότι για μια επιτυχημένη Αναδοχή απαιτείται μια διαδικασία σε όλες τις φάσεις της , η οποία θα διασφαλίζει το καλύτερο για το συμφέρον του παιδιού και των Δικαιωμάτων του. Παρότι από το 2018 έχουν γίνει σημαντικά βήματα στην θεσμοθέτηση και την επιβολή κανόνων στην υλοποίηση και προτεραιοποίηση   της Αναδοχής ως μέτρο φροντίδας των παιδιών που στερούνται το οικογενειακό τους   περιβάλλον, τα αποτελέσματα ,ποσοτικά και ποιοτικά, απέχουν ,δυστυχώς, από το να καλύψουν τις ανάγκες αυτών των παιδιών. Η υποστελέχωση, το   έλλειμα εξειδίκευσης, η   ελλιπής ενημέρωση   και η ανομοιογένεια στις διαδικασίες δημιουργούν δυσκολίες στην σωστή εφαρμογή σε βάρος του θεσμού. Όσο...

Εθνική Στρατηγική για την Πρόληψη της Βίας και την Αντιμετώπιση της Παραβατικότητας Ανηλίκων 2025-2030

  Η Κυβέρνηση πρόσφατα δημοσιοποίησε την "Εθνική  Στρατηγική για την Πρόληψη της Βίας και την Αντιμετώπιση της Παραβατικότητας Ανηλίκων 2025-2030  " ,αποτέλεσμα μια επιστημονικής ομάδας εργασίας ,αποτελούμενη από γνωστούς και με κύρος ειδικούς  με μακρόχρονη εμπειρία στα θέματα της ανηλικότητας. Τα κείμενα που αναφέρονται σε "Εθνικές Στρατηγικές" είναι γνωστό ότι αποτελούνται απο προτάσεις  σχεδιασμού και τις περισσότερες φορές ,δυστυχώς, δεν είναι υποχρεώσεις προς υλοποίηση από τις Κυβερνήσεις. Ειδικά τα τελευταία χρόνια έχουν εκπονηθεί αρκετές τέτοιες στρατηγικές που αφορούν τα παιδιά και τα Δικαιώματα τους ,είτε λόγω υποχρεώσεων απέναντι σε Ευρωπαϊκές συστάσεις ,είτε λόγω συμμετοχής σε Ευρωπαικές Στρατηγικές ,βλ. Child Guarantee.  Η εμπειρία μέχρι τώρα έχει δείξει ότι η υλοποίηση των μέτρων αυτών από την Κυβέρνηση είναι ελλειμματική, καθυστερούν ή ακόμα και διαστρεβλώνονται στην πράξη. Ξεκινώντας ,λοιπόν, από αυτόν τον προβληματισμό δεν μπορώ να μην σημε...