Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πρωτοβουλία για την Διαφάνεια






 Στις 20 Ιουνίου ανακοινώθηκε η πρωτοβουλία Οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών (Ο.Κοι.Π) μεταξύ των οποίων και κάποιες  οι οποίες ασχολούνται με το παιδί και τα Δικαιώματα του. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι "να διασφαλιστεί ότι η δραστηριότητά των Ο.Κοι.Π. είναι διαφανής και υπόκειται σε αποτελεσματικούς μηχανισμούς ελέγχου. Είναι καθήκον όλων να αναδείξουμε τη διαφάνεια ως βασική αξία για την ανοικτή και εποικοδομητική σχέση μεταξύ των οργανώσεων και του κοινού" . 

Θεωρώ ότι είναι μια πρωτοβουλία  στην σωστή βάση ώστε οι ίδιες οι Οργανώσεις να απαιτήσουν την διαφάνεια και τον έλεγχο ,ιδιαίτερα μετά από τα τελευταία "κρούσματα" σε μεγάλες ή μικρές Οργανώσεις όπου υπήρξαν σοβαρά προβλήματα στο επίπεδο της οικονομικής διαχείρισης. Δεν αμφιβάλει κανείς ότι η εμπιστοσύνη των πολιτών έχει διαταραχθεί λόγω αυτών των γεγονότων ,αμφισβητώντας την χρησιμοποίηση των πόρων υπέρ των πραγματικών σκοπών των ΟκοιΠ. 

Ένα άλλο σημείο που θεωρώ ότι είναι  ουσιαστικό : "Υπάρχουν αποτελεσματικοί τρόποι ελέγχου των οργανώσεων και στηρίζουμε την ιδέα της επίβλεψης για τη διασφάλιση της αξιοπιστίας τους. Ωστόσο, ζητάμε την εφαρμογή των μέτρων, συμπεριλαμβανομένων συμπληρωματικών δικλείδων, όπου απαιτείται,  προκειμένου να ενισχυθεί η διαφάνεια και να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη του κοινού"  και εδώ έρχεται η ευθύνη της πολιτείας η οποία με ευέλικτους θεσμικά κατοχυρωμένους τρόπους ,απαλλαγμένη από καθυστερήσεις  γραφειοκρατικού χαρακτήρα να μπορεί να ελέγχει τόσο την οικονομική διαχείριση όσο και την ποιοτική επίτευξη των σκοπών της κάθε Οργάνωσης.

Μας δίδεται ,λοιπόν η ευκαιρία για άλλη μια φορά να τονίσουμε την ανάγκη της άμεσης εφαρμογής του θεσμικού πλαισίου  των προδιαγραφών λειτουργίας των Μονάδων Παιδικής Προστασίας (ΜοΠΠ) ,του 2022 με τις απαραίτητες βελτιώσεις και ,κυρίως , με την προσθήκη της λειτουργίας δομών Οικογενειακού τύπου κάτι που απουσιάζει  , ώστε η εμπιστοσύνη των πολιτών να επανέλθει  όχι μόνο σε σχέση με την  καλή οικονομική διαχείριση αλλά και στην  λειτουργία τους  υπέρ των συμφερόντων των ωφελούμενων ,δηλαδή  στην δική μας περίπτωση των ευάλωτων παιδιών.

Η βιωσιμότητα των Ο.Κοι.Π στην Ελλάδα στο μεγαλύτερο ποσοστό της εξαρτάται από την οικονομική συμμετοχή των πολιτών μέσω των δωρεών, χορηγιών κλπ. Το ελλειμματικό κοινωνικό κράτος ,παρότι έχει ανάγκη την ύπαρξη τους δεν υποστηρίζει υλικά τις προσπάθειες και τους στόχους τους. Τουλάχιστον ας βοηθήσει ώστε να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη όλων προς αυτές με την απαραίτητη θεσμική πλαισίωση και έλεγχο των προδιαγραφών.  

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πρωτοβουλίες Πολιτών για τα Δικαιώματα των Παιδιών

  Η υπεράσπιση των Δικαιωμάτων των Παιδιών και της εφαρμογής της σχετικής Σύμβασης έχει ,κυρίως, "ανατεθεί" στους θεσμικούς φορείς της πολιτείας ή στις οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών (ΜΚΟ, Σωματεία κλπ). Τις περισσότερες φορές αυτό που απαιτείται είναι δράσεις Συνηγορίας ώστε το κράτος να θεσπίσει και να υλοποιήσει σχέδια δράσεις που θα στηρίξουν έμπρακτα τα παιδιά και τα δικαιώματα τους. Οι διάφορες οργανώσεις της ΚτΠ ,συνήθως ,περιορίζονται στην υπεράσπιση του βασικού σκοπού για τον οποίο έχουν ιδρυθεί. Όσες εξ αυτών πχ ασχολούνται με την φροντίδα παιδιών προσπαθούν για την "ευνοϊκότερη" θέσπιση κανόνων προς όφελος των παιδιών που φιλοξενούν. Στην πλειοψηφία τους αυτό που ονομάζουμε Συνηγορία για τα ΔτΠ ως οργανωμένη προσπάθεια δεν υπάρχει παρά σε έναν μικρό αριθμό οργανώσεων.  Η υπεράσπιση των ΔτΠ αφορά το σύνολο των παιδιών και δεν πρέπει να περιορίζεται σε συγκεκριμένο πληθυσμό ευάλωτων ανηλίκων. Είναι κατανοητό ότι αυτό δεν ε'ίναι εύκολο, ιδιαίτερα μ...

θα θεσμοθετηθεί ο "Οδηγός Επαγγελματιών για την Αναδοχή" ; - Εισήγηση στο 1ο Διεθνές Συνέδριο "Βία κατά των Ανηλίκων"

  Όλοι γνωρίζουμε το πόσο σημαντικός θεσμός   είναι η Αναδοχή   για την οικογενειακή αποκατάσταση ,άρα και την Αποϊδρυματοποίηση , των παιδιών που προέρχονται από ευάλωτες οικογένειες και για τα οποία αποφασίζεται η απομάκρυνση τους από την βιολογική οικογένεια. Γνωρίζουμε ,επίσης ,ότι για μια επιτυχημένη Αναδοχή απαιτείται μια διαδικασία σε όλες τις φάσεις της , η οποία θα διασφαλίζει το καλύτερο για το συμφέρον του παιδιού και των Δικαιωμάτων του. Παρότι από το 2018 έχουν γίνει σημαντικά βήματα στην θεσμοθέτηση και την επιβολή κανόνων στην υλοποίηση και προτεραιοποίηση   της Αναδοχής ως μέτρο φροντίδας των παιδιών που στερούνται το οικογενειακό τους   περιβάλλον, τα αποτελέσματα ,ποσοτικά και ποιοτικά, απέχουν ,δυστυχώς, από το να καλύψουν τις ανάγκες αυτών των παιδιών. Η υποστελέχωση, το   έλλειμα εξειδίκευσης, η   ελλιπής ενημέρωση   και η ανομοιογένεια στις διαδικασίες δημιουργούν δυσκολίες στην σωστή εφαρμογή σε βάρος του θεσμού. Όσο...

Εθνική Στρατηγική για την Πρόληψη της Βίας και την Αντιμετώπιση της Παραβατικότητας Ανηλίκων 2025-2030

  Η Κυβέρνηση πρόσφατα δημοσιοποίησε την "Εθνική  Στρατηγική για την Πρόληψη της Βίας και την Αντιμετώπιση της Παραβατικότητας Ανηλίκων 2025-2030  " ,αποτέλεσμα μια επιστημονικής ομάδας εργασίας ,αποτελούμενη από γνωστούς και με κύρος ειδικούς  με μακρόχρονη εμπειρία στα θέματα της ανηλικότητας. Τα κείμενα που αναφέρονται σε "Εθνικές Στρατηγικές" είναι γνωστό ότι αποτελούνται απο προτάσεις  σχεδιασμού και τις περισσότερες φορές ,δυστυχώς, δεν είναι υποχρεώσεις προς υλοποίηση από τις Κυβερνήσεις. Ειδικά τα τελευταία χρόνια έχουν εκπονηθεί αρκετές τέτοιες στρατηγικές που αφορούν τα παιδιά και τα Δικαιώματα τους ,είτε λόγω υποχρεώσεων απέναντι σε Ευρωπαϊκές συστάσεις ,είτε λόγω συμμετοχής σε Ευρωπαικές Στρατηγικές ,βλ. Child Guarantee.  Η εμπειρία μέχρι τώρα έχει δείξει ότι η υλοποίηση των μέτρων αυτών από την Κυβέρνηση είναι ελλειμματική, καθυστερούν ή ακόμα και διαστρεβλώνονται στην πράξη. Ξεκινώντας ,λοιπόν, από αυτόν τον προβληματισμό δεν μπορώ να μην σημε...