Τον Φεβρουάριο του 2023 η τότε Υφυπουργός Εργασίας κα Μιχαηλίδου την εφαρμογή του θεσμού της Επαγγελματικής Αναδοχής (ΚΥΑ 19333/2023 ), με κύριο στόχο την οικογενειακή αποκατάσταση των παιδιών με αναπηρία δηλώνοντας : «Ξεκινάει για πρώτη φορά στη χώρα μας ο θεσμός της επαγγελματικής αναδοχής για τα παιδιά με αναπηρία. Συνεχίζοντας την εντατική προσπάθεια για Αποϊδρυματοποίηση, δημιουργούμε για πρώτη φορά το πλαίσιο, εξασφαλίζουμε την αμοιβή και υποστηρίζουμε τους συμπολίτες μας, ώστε να γίνουν επαγγελματίες ανάδοχοι και να βρούμε μία οικογένεια για κάθε παιδί».
Τα παιδιά που απομακρύνονται από την βιολογική τους οικογένεια για διάφορους λόγους, μεγαλώνουν σε δομές , κυρίως δημόσιες οι οποίες θεωρούνται ακατάλληλες για την ομαλή ψυχοκοινωνική ανάπτυξη τους.
Η επαγγελματική Αναδοχή είναι μια προσπάθεια για να υπάρξει "έξοδος" από τα Ιδρύματα ( πχ ΠΙΚΠΑ) των παιδιών με αναπηρία με σκοπό την ένταξη τους στην κοινότητα μέσω του θεσμού της Αναδοχής. Είναι, συνεπώς, μεταξύ άλλων, βασικό βήμα για την μεταρρύθμιση προς την Αποϊδρυματοποίηση .
Οι προϋποθέσεις έγκρισης για τους υποψηφίους ΕΑ δεν διαφέρουν ιδιαίτερα από αυτές των "εθελοντών" Αναδόχων όπως μπορούμε να δούμε στην ΚΥΑ 19333 ,όπου απλώς υπάρχουν κάποιες επισημάνσεις όσον αφορά την προσωπικότητα και το υποστηρικτικό περιβάλλον τους. Φυσικά αναφέρεται η υποχρέωση εκπαίδευσης προσαρμοσμένη σε αυτήν που περιγράφεται στην Δ11 οικ. 49075/2067/2018, δηλαδή σε αυτήν της Αναδοχής γενικά.
Η αξιολόγηση και η εκπαίδευση είναι, επίσης, ευθύνη των Φορέων Εποπτείας και των επαγγελματιών που στελεχώνουν τις Κοινωνικές Υπηρεσίες τους.
Οι Επαγγελματίες Ανάδοχοι έρχονται να καλύψουν :
- Την αδυναμία να βρεθούν "εθελοντές" ανάδοχοι οι οποίοι να ενδιαφέρονται μέσω του αντίστοιχου μητρώου της πλατφόρμας anynet ,να αναλάβουν ένα παιδί με αναπηρία αφού στην μεγάλη πλειοψηφία τους δηλώνουν αδυναμία.
- Την αντικειμενική ανάγκη να υπάρξουν Ανάδοχοι με εξειδικευμένη εκπαίδευση και πλήρη απασχόληση στην φροντίδα των παιδιών με δυσκολίες χωρίς αμοιβή.
- Την προσφορά εξειδικευμένης φροντίδας σε παιδιά με συγκεκριμένες ψυχοσωματικές ανάγκες σε 24ωρη βάση
Η Επαγγελματική Αναδοχή (ΕΑ) είναι διαδεδομένη σε πολλές χώρες και όχι μόνο για παιδιά με διαγνωσμένη αναπηρία αλλά και για παιδιά που για διάφορους λόγους (ηλικίας, δυσκολίες προσαρμογής κλπ) δεν είναι "ελκυστικά" και υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στην οικογενειακή αποκατάσταση τους.
Βασική προϋπόθεση για την επιτυχία του θεσμού είναι η κατάλληλη εκπαίδευση των υποψηφίων ΕΑ και, φυσικά, η πλαισίωση τους στο στάδιο της μεταπαρακολούθησης.
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης πρέπει να είναι στοχευμένο στις ειδικές ανάγκες που χρειάζεται να καλύψει ο ΕΑ στα παιδιά, άρα απαιτείται να είναι όσο πιο εξατομικευμένο γίνεται, ανάλογα την περίπτωση του παιδιού που αναλαμβάνει. Άρα χρειάζεται να είναι διαρκής και τακτική καθ' όλη την διάρκεια που ο ΕΑ φροντίζει ένα παιδί.
Το ότι ονομάζουμε Επαγγελματία τον Ανάδοχο και, παράλληλα, έχει αμοιβή δεν σημαίνει ότι έχει την εξειδίκευση για να αντιμετωπίσει τα χρόνια προβλήματα ενός παιδιού με αναπηρία. Εξ' άλλου δεν απαιτείται καμία τέτοια εξειδίκευση , εάν θα έπρεπε να είναι προαπαιτούμενο είναι μια άλλη συζήτηση. Αυτό που σίγουρα απαιτείται είναι μια εποπτεία - υποστήριξη του ΕΑ από τις υπηρεσίες του Φορέα Εποπτείας.
Για άλλη μια φορά, λοιπόν, θα τονίσουμε την ανάγκη στελέχωσης των υπηρεσιών που ασχολούνται με όλη αυτήν την διαδικασία με τον απαραίτητο αριθμό επαγγελματιών (κοινωνικών λειτουργών - ψυχολόγων).
Το αίτημα για την εφαρμογή της ΕΑ υπήρξε και υπάρχει από όλους τους εμπλεκόμενους στην διαδικασία της Αποϊδρυματοποίησης ώστε τα παιδιά να βγουν από το Ιδρυματικό πλαίσιο να ενταχθούν σε μια οικογένεια και να έχουν την φροντίδα που απαιτείται για την ομαλή εξέλιξη τους.
Με το δεδομένο ότι η ΕΑ είναι ένας απαραίτητος θεσμός για την επιτυχία της Αποϊδρυματοποίησης το ερώτημα είναι που βρίσκεται η εφαρμογή του θεσμού , 1,5 χρόνο μετά την εξαγγελία της από την πολιτεία . Γνωρίζουμε ότι το κόστος για την πρόσληψη των πρώτων ΕΑ χρηματοδοτείται από το ταμείο ανάκαμψης και προξενεί εντύπωση γιατί δεν έχει ξεκινήσει έστω πιλοτικά αυτός ο θεσμός.
Στις ενημερωτικές συναντήσεις ανά την Ελλάδα με ομάδες πληθυσμού ,όπως εκπαιδευτικούς, επαγγελματίες διαφόρων ειδικοτήτων , στις αναφορές μου και την περιγραφή μου για τον θεσμό της ΕΑ ,υπάρχει μια γενικευμένη άγνοια. Υπήρξαν ,επίσης, ενδιαφερόμενοι οι οποίοι θα μπορούσαν να ανταποκριθούν σε μια προκήρυξη πρόσληψης για τον ρόλο αυτόν.
Η κατάσταση διαβίωσης των παιδιών με αναπηρία στις ιδρυματικές δομές δεν μπορεί να συνεχιστεί. Χρειάζεται, λοιπόν, άμεσα η πρόσληψη ΕΑ και η τοποθέτηση σε αυτές τις οικογένειες των παιδιών.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου