Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ - ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΤΥΧΗ ΤΟΥΣ ;

 







Το 2022 δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ (Αρ. 2302 -11/5/2022)  η ΚΥΑ η οποία καθόριζε ,για πρώτη φορά, προδιαγραφές για την λειτουργία των Μονάδων Παιδικής Προστασίας  Ιδιωτικού Δικαίου. Στην πραγματικότητα ήταν μια πρώτη δειλή προσπάθεια για τεθούν ,θεσμικά, κάποιοι κανόνες στην Ιδρυματική φροντίδα των παιδιών που απομακρύνονται από την οικογένεια τους ,με στόχο, κατά την υπουργική απόφαση, την σε σύντομο χρόνο οικογενειακή αποκατάσταση τους.

Παρά την σοβαρή κριτική για τα δειλά βήματα που έθετε η ΚΥΑ και παρότι αφορούσε μόνο  τα ΝΠΙΔ ,αφήνοντας εκτός τα Δημόσια Ιδρύματα, έτυχε θετικής ανταπόκρισης από όσους προσπαθούν ,πολλά χρόνια τώρα, να υπάρξει μια κανονικότητα στην φροντίδα αυτών των παιδιών.

Σήμερα ,2025 πλέον, η συγκεκριμένη ΚΥΑ ΔΕΝ έχει εφαρμοστεί ακόμη και η Ιδρυματική φροντίδα καλά κρατεί. Έχουμε τονίσει επανειλημμένως ότι η προσπάθεια για Αποϊδρυματοποίηση και Οικογενειακή αποκατάσταση όσων παιδιών βρίσκονται στην εναλλακτική φροντίδα εκτός της βιολογικής οικογένειας τους, δεν μπορεί να πετύχει εαν προηγουμένως δεν υπάρξει η θεσμική υποχρέωση των διαφόρων Ιδρυμάτων (ιδιωτικών και δημόσιων) να ακολουθήσουν κανόνες ως προς αυτόν τον στόχο.

Η εφαρμογή μιας ,βελτιωμένης, ΚΥΑ για τις προδιαγραφές λειτουργίας των ΜοΠΠ απαιτείται να γίνει άμεσα. Το Υπουργείο, επιτέλους, ας λάβει υπόψη του  τις προτάσεις και την τεχνογνωσία όσων ασχολούνται χρόνια με την προσπάθεια για Αποϊδρυματοποίηση ,είτε έχουν κάποιο θεσμικό ρόλο ,πχ Συνήγορος για τα ΔτΠ, είτε έχουν εμπειρία πολλών ετών για το θέμα. 

Γνωρίζουμε ότι είναι πρωτίστως θέμα  πολιτικής απόφασης αλλά  και γνώσης για να εφαρμοστεί οποιοδήποτε μεταρρύθμιση στην Παιδική Προστασία. Παράλληλα δεν υπάρχει καθόλου ,πλέον, χρόνος αναβολών ,τα παιδιά συνεχίζουν να φροντίζονται σε Ιδρύματα ,μικρά και μεγάλα κάθε είδους, με μη ωφέλιμες παιδαγωγικές πρακτικές.

Μια λύση - πρόταση είναι να γίνει μια διευρυμένη συνάντηση με θεσμούς, οργανισμούς του πεδίου, εμπειρογνώμονες και με βάση την συγκεκριμένη ΚΥΑ να συζητηθεί  και να βοηθηθεί το Υπουργείο στην βελτίωση και άμεση εφαρμογή των προδιαγραφών. 

Βασική ,βέβαια, προϋπόθεση είναι η Κυβέρνηση να ενδιαφέρεται πραγματικά να λύσει το πρόβλημα και να έχει την πολιτική βούληση να το κάνει.    


Στέργιος Σιφνιός

Εμπειρογνώμονας Παιδικής Προστασίας 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πρωτοβουλίες Πολιτών για τα Δικαιώματα των Παιδιών

  Η υπεράσπιση των Δικαιωμάτων των Παιδιών και της εφαρμογής της σχετικής Σύμβασης έχει ,κυρίως, "ανατεθεί" στους θεσμικούς φορείς της πολιτείας ή στις οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών (ΜΚΟ, Σωματεία κλπ). Τις περισσότερες φορές αυτό που απαιτείται είναι δράσεις Συνηγορίας ώστε το κράτος να θεσπίσει και να υλοποιήσει σχέδια δράσεις που θα στηρίξουν έμπρακτα τα παιδιά και τα δικαιώματα τους. Οι διάφορες οργανώσεις της ΚτΠ ,συνήθως ,περιορίζονται στην υπεράσπιση του βασικού σκοπού για τον οποίο έχουν ιδρυθεί. Όσες εξ αυτών πχ ασχολούνται με την φροντίδα παιδιών προσπαθούν για την "ευνοϊκότερη" θέσπιση κανόνων προς όφελος των παιδιών που φιλοξενούν. Στην πλειοψηφία τους αυτό που ονομάζουμε Συνηγορία για τα ΔτΠ ως οργανωμένη προσπάθεια δεν υπάρχει παρά σε έναν μικρό αριθμό οργανώσεων.  Η υπεράσπιση των ΔτΠ αφορά το σύνολο των παιδιών και δεν πρέπει να περιορίζεται σε συγκεκριμένο πληθυσμό ευάλωτων ανηλίκων. Είναι κατανοητό ότι αυτό δεν ε'ίναι εύκολο, ιδιαίτερα μ...

θα θεσμοθετηθεί ο "Οδηγός Επαγγελματιών για την Αναδοχή" ; - Εισήγηση στο 1ο Διεθνές Συνέδριο "Βία κατά των Ανηλίκων"

  Όλοι γνωρίζουμε το πόσο σημαντικός θεσμός   είναι η Αναδοχή   για την οικογενειακή αποκατάσταση ,άρα και την Αποϊδρυματοποίηση , των παιδιών που προέρχονται από ευάλωτες οικογένειες και για τα οποία αποφασίζεται η απομάκρυνση τους από την βιολογική οικογένεια. Γνωρίζουμε ,επίσης ,ότι για μια επιτυχημένη Αναδοχή απαιτείται μια διαδικασία σε όλες τις φάσεις της , η οποία θα διασφαλίζει το καλύτερο για το συμφέρον του παιδιού και των Δικαιωμάτων του. Παρότι από το 2018 έχουν γίνει σημαντικά βήματα στην θεσμοθέτηση και την επιβολή κανόνων στην υλοποίηση και προτεραιοποίηση   της Αναδοχής ως μέτρο φροντίδας των παιδιών που στερούνται το οικογενειακό τους   περιβάλλον, τα αποτελέσματα ,ποσοτικά και ποιοτικά, απέχουν ,δυστυχώς, από το να καλύψουν τις ανάγκες αυτών των παιδιών. Η υποστελέχωση, το   έλλειμα εξειδίκευσης, η   ελλιπής ενημέρωση   και η ανομοιογένεια στις διαδικασίες δημιουργούν δυσκολίες στην σωστή εφαρμογή σε βάρος του θεσμού. Όσο...

Εθνική Στρατηγική για την Πρόληψη της Βίας και την Αντιμετώπιση της Παραβατικότητας Ανηλίκων 2025-2030

  Η Κυβέρνηση πρόσφατα δημοσιοποίησε την "Εθνική  Στρατηγική για την Πρόληψη της Βίας και την Αντιμετώπιση της Παραβατικότητας Ανηλίκων 2025-2030  " ,αποτέλεσμα μια επιστημονικής ομάδας εργασίας ,αποτελούμενη από γνωστούς και με κύρος ειδικούς  με μακρόχρονη εμπειρία στα θέματα της ανηλικότητας. Τα κείμενα που αναφέρονται σε "Εθνικές Στρατηγικές" είναι γνωστό ότι αποτελούνται απο προτάσεις  σχεδιασμού και τις περισσότερες φορές ,δυστυχώς, δεν είναι υποχρεώσεις προς υλοποίηση από τις Κυβερνήσεις. Ειδικά τα τελευταία χρόνια έχουν εκπονηθεί αρκετές τέτοιες στρατηγικές που αφορούν τα παιδιά και τα Δικαιώματα τους ,είτε λόγω υποχρεώσεων απέναντι σε Ευρωπαϊκές συστάσεις ,είτε λόγω συμμετοχής σε Ευρωπαικές Στρατηγικές ,βλ. Child Guarantee.  Η εμπειρία μέχρι τώρα έχει δείξει ότι η υλοποίηση των μέτρων αυτών από την Κυβέρνηση είναι ελλειμματική, καθυστερούν ή ακόμα και διαστρεβλώνονται στην πράξη. Ξεκινώντας ,λοιπόν, από αυτόν τον προβληματισμό δεν μπορώ να μην σημε...