Το 2021 η τότε υφυπουργός Εργασίας, υπεύθυνη για την Κοινωνική Αλληλεγγύη, κα Μιχαηλίδου ,αποφάσισε την υλοποίηση ενός Προγράμματος υποστήριξης παιδιών και εκπαιδευτικών στους Βρεφονηπιακούς Σταθμούς των Δήμων. Το Πρόγραμμα με την ονομασία "ΚΥΨΕΛΗ" είχε προβληθεί σαν μια καινοτόμα πρωτοβουλία του υπουργείου, αν και είχε δεχτεί κριτική από πολλές πλευρές μεταξύ των οποίων και των εργαζομένων στους Βρεφονηπιακούς Σταθμούς.
Το Υπουργείο Οικογένειας και η σημερινή υπουργός κα Ζαχαράκη, κατέθεσαν προς ψήφιση νέο Νομοσχέδιο που στην πράξη καταργεί το φιλόδοξο πρόγραμμα "ΚΥΨΕΛΗ" με ένα νέο ,εξίσου φιλόδοξο, πρόγραμμα το "ΑΘΗΝΑ".
Αποχαιρετώντας την "ΚΥΨΕΛΗ" ας μας επιτραπεί να κάνουμε κάποιες παρατήρησες στο υπό κατάθεση προς ψήφιση στην Βουλή καλωσορίζοντας την "ΑΘΗΝΑ".
Όπως διαβάζουμε στο Ν/Σ το πρόγραμμα έχει ως στόχο:
α) τη φροντίδα και αγωγή των βρεφών και των νηπίων, προκειμένου να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες και γνώσεις,
β) τη συνεχιζόμενη επιμόρφωση των παιδαγωγών πρώιμης παιδικής ηλικίας σε ζητήματα που άπτονται του παιδαγωγικού τους έργου και του ρόλου τους στην υποστήριξη της ανάπτυξης των βρεφών και των νηπίων,
γ)την υποστήριξη των γονέων στην κατανόηση της ανάπτυξης των παιδιών τους,
δ) τον ανιχνευτικό έλεγχο της γνωστικής ανάπτυξης των βρεφών και των νηπίων και ε) την ενίσχυση της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχουν οι βρεφικοί, βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί..
Ο στόχος του προγράμματος έρχεται να καλύψει τέσσερα σημαντικά ελλείματα ,συνεπώς αντιμετωπίζεται θετικά ως προς αυτό. Η αντιμετώπιση της αδυναμίας των δομών ημερήσιας φροντίδας βρεφών και νηπίων να διαγνώσουν έγκαιρα αναπτυξιακά προβλήματα, άρα να λειτουργήσει η έγκαιρη παρέμβαση όπου απαιτείται, είναι προς όφελος των παιδιών.
Όμως Το πρόγραμμα δεν απαντάει στην συνολική και ολοκληρωμένη πρώιμη παρέμβαση και ανίχνευση της ψυχο-παιδαγωγικής και γνωσιακής ανάπτυξης των βρεφών και νηπίων. Και αυτό γιατί:
·
Ο διαγνωστικός έλεγχος (στο ΝΣ αναφέρεται ως ανιχνευτικός έλεγχος) πρέπει να αφορά όχι μόνο
την γνωστική αλλά και την ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού όπως ΚΑΙ την
οικογενειακή κατάσταση του. Είναι προφανές ότι δεν μπορεί να υπάρξει διάγνωση χωρίς σε αυτήν να συμπεριληφθεί το κοινωνικό περιβάλλον (οικογένεια) αλλά και η ψυχοσωματική κατάσταση του παιδιού. Παράλληλα είναι μεγάλη ευκαιρία το πρόγραμμα να λειτουργήσει προληπτικά ανιχνεύοντας προβλήματα γονικής ικανότητας.
· Στο Ν/Σ αναφέρεται ότι ο διαγνωστικός έλεγχος γίνεται μέσω ψυχομετρικών εργαλείων για τα οποία, προφανώς, χρησιμοποιείται ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό .Πουθενά ,όμως ,δεν αναφέρεται ποιο είναι αυτό το προσωπικό, εάν θα προσληφθεί ή θα χρησιμοποιηθεί υπάρχον (;) από αυτό των Δήμων. Ελπίζουμε η χρήση των ψυχομετρικών εργαλείων να ,μην δοθεί στις βρεφονηπιοκόμους οι οποίες δεν έχουν καμία τέτοια εξειδίκευση και πιστοποίηση. Όσον αφορά τις περιπτώσεις των οποίων τα αποτελέσματα του διαγνωστικού ελέγχουν απαιτούν παρεμβάσεις προς υποστήριξη του παιδιού και της οικογένειας του ,αυτές που θa παραπέμπονται ;
T Τo programma ΑΘΗΝΑ κατά την γνώμη μας είναι ελλιπές ως προς την πραγματική υποστήριξη των παιδιών εάν δεν υπάρξει η εμπλοκή και συντονισμένη συνεργασία με τις Κοινωνικές Υπηρεσίες των Δήμων . Αυτό μπορεί να συμβεί, μόνο, με την οργανωμένη λειτουργία τους ως Κέντρα Στήριξης των παιδιών και των Οικογένειων τους ,μέσα από υποστηρικτικές υπηρεσίες. Η για άλλη μια φορά αποσπασματική παρέμβαση σε έναν από τους πυλώνες στήριξης της οικογένειας ,που είναι οι Βρεφονηπιακοί Σταθμοί, δεν θα φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα προς όφελος των παιδιών. Το Ν/Σ ,συνεπώς, πρέπει να περιέχει την υποχρεωτικότητα αυτής της συνεργασίας και να συμπεριλάβει μια μεθοδολογία για την υλοποίηση της.
Ό
·
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου